spierballen

1 december 2010 - Richmond, Australië

In het noorden hebben we flinke wandelingen gemaakt. En tijdens dat wandelen moeten steevast flinke hellingen beklommen worden. In Launceton besloten we rond de middag om even door een kloof te wandelen; flesje water mee. Zoals echte touristen keken we niet goed naar alle mogelijkheden en zo namen we ongewild de moeilijkste route: steil omhoog via natuurstenen "trappen". Op de kaart stond dat de route 20 minuten duurde, maar we hebben een uur lang een steile klim gemaakt! Het uitzicht was grandioos! Gelukkig was er boven aangekomen een kiosk en een frietje was zo gekocht. De route terug langs de andere kant van de kloof duurde inderdaad 20 minuten en het uitzicht daar was net zo mooi.

De volgende dag hebben we een stadswandeling gemaakt door de stad, waar veel mooie oude gebouwen staan met elk hun eigen geschiedenis, vaak terug te voeren op (ex)gevangen. Onze kuitspieren ontwikkelen zich ondertussen in rap tempo!

Via wegen door het binnenland en de bergen reden we naar de oostkust. In de bergen leek het hier en daar wat armoedig: de woningen waren verwaarloosd en de boeren hadden kleine kuddes vee. Soms stonden er maar tien koeien in de wei. Ook was er wijnbouw op de hellingen. De natuur was weer overweldigend; zwarte zwanen met hun kuikens in het meer en de tasmaanse egeltjes, die rustig scharrelen langs de bosrand (en niet op de weg).

Ik ben onder de indruk geraakt van de houtindustrie hier. Ze maken gebruik van verschillende inheemse houtsoorten en dat levert prachtige produkten op in heel ongewone vormen. Soms uitgestald in de houtzagerij en soms in mooie winkels.

1. Bea:
    2 december 2010
    Zo zeg, doen jullie wel een beetje voorzichtig daar met al dat geklim.
    Spierpijn in de kuiten zeker,maar och gewoon door sjouwen ben je er zo weer vanaf.
    En al dat moois maakt weer een hoop goed toch.
    Liefs van uit een wit en koud nederland brrr.
    Groetjes uit Huissen.
  2. Wilmie:
    2 december 2010
    Jullie hebben hopelijk nog wel energie over om terug te komen?
    Maar geniet nog maar eerst de komende weken van al dat moois daar, want hier is het nu wel erg koud! Jullie zullen er vast wel weer aan moeten wennen.
    Liefs en groetjes van alle Mazenburgers!
  3. toos:
    5 december 2010
    Hallo jullie tweetjes,
    het lijkt wel of jullie het mooiste van de reis voor het laatst bewaard hebben . Het klinkt fantastisch.
    Wij hebben hier vanmiddag sinterklaas gevierd en het weer paste daar wel bij. Een dikke laag sneeuw en een koude gure wind.
    Geniet dus ook nog maar even van het mooie weer en natuurlijk van het laatste stukje reizen door Australie.
    Liefs van ons allen